Wanneer een mazouttank niet meer wordt gebruikt, moet deze gesaneerd worden. Op die manier wordt her risico op lekkages en bodemverontreiniging vermeden. Olie is immers bijzonder slecht voor het milieu. Hier zijn strenge regels over. In de meeste gevallen moet een niet-gebruikte tank ook worden verwijderd nadat deze werd gesaneerd.
Onder bepaalde voorwaarden mag u de oude mazouttank verkopen als oud ijzer. Zo moet ze leeggepompt en gereinigd zijn en moet de tank in goede staat zijn. Of dit de moeite waard is, leest u hier.

Bovengrondse of ondergrondse mazouttank saneren
Wat er precies moet gebeuren met een stookolietank als die niet meer gebruikt wordt, hangt af van het feit of ze bovengronds of ondergronds is. Sowieso moeten alle niet-gebruikte tanks gesaneerd worden. Dat betekent dat ze leeggepompt én gereinigd moeten worden. De meeste tanks moeten nadien ook nog verwijderd worden.
Enkel bovengrondse tanks van minder dan 5.000 kilogram (oftewel 6.000 liter) die voor het verwarmen van een woning werden gebruikt, moeten niet verplicht verwijderd worden. Alle andere tanks wel. Om een gesaneerde tank te laten verwijderen, moet de tank officieel buiten gebruik worden gesteld. Hiervoor hebt u een certificaat nodig dat door een erkend stookolietechnicus wordt opgesteld.
Ondergrondse tanks kunnen echter niet altijd worden verwijderd, bijvoorbeeld als er daardoor stabiliteitsproblemen kunnen ontstaan. Dan moet deze tank geneutraliseerd worden. Dat wil zeggen dat de tank opgevuld moet worden met een inert materiaal zoals zand of schuim. Ook dat kan alleen nadat de tank officieel buiten gebruik werd gesteld.
Lees meer over: bovengrondse mazouttank verwijderen en ondergrondse mazouttank verwijderen
Mag ik mijn mazouttank zelf saneren of moet ik een vakman inschakelen?
Als u een bovengrondse tank hebt met een opslag kleiner dan 6.000 liter, mag u in principe zelf aan de slag gaan om de tank te saneren. U mag met andere woorden zelf de tank leegmaken en reinigen. Het is daarbij echter essentieel dat u dit met het gepaste materiaal doet en ook met de nodige kennis van zaken. Win dus zeker voldoende informatie in bij een erkend stookolietechnicus. Nog beter is de klus over te laten aan een erkend vakman.
Het leegpompen en reinigen van een tank, is immers geen werk zonder risico. Daarom wordt het sterk afgeraden om zelf de handen uit de mouwen te steken. Als u de tank nadien wil laten verwijderen, hebt u een erkend attest van buiten gebruikstelling nodig. Dat wordt afgeleverd door een erkend stookolietechnicus. Dit attest is nodig om de tank te kunnen afvoeren.
Bij elke andere niet-gebruikte tank is het eveneens mogelijk om zelf de tank leeg te pompen en te reinigen, maar ook hier is het aan te raden om een specialist in te schakelen die de nodige kennis, expertise en ervaring heeft. U zal deze tanks trouwens ook altijd moeten laten verwijderen of, als dat niet kan, laten neutraliseren. Dat wil zeggen dat u sowieso een erkende firma moet inschakelen om het attest van buiten gebruikstelling te laten opmaken. Zonder dat attest kan de tank immers niet afgevoerd of geneutraliseerd worden.
U kan de firma de tank laten afvoeren. Evengoed mag u de gesaneerde tank zelf uitgraven of afbreken en naar vergunde afvalverwerker brengen. Evengoed kan u ze naar een schroothandelaar brengen. Daar kan u er nog een klein bedrag voor krijgen omdat de tank oud ijzer is.
Waarom een oude mazouttank verwijderen?
Een oude stookolietank die niet meer wordt gebruikt, wordt best verwijderd. Het is de beste manier om bodemverontreiniging te voorkomen. Oude tanks kunnen immers gaan lekken. Als u uw woning gaat verkopen, moet u de tank sowieso laten saneren.

Niet meer in gebruik – andere energiebron
Stookolie is één van de meest vervuilende energiebronnen. Het wordt dan ook steeds minder gebruikt. Mensen stappen meer en meer over naar duurzamere manieren om hun woning te verwarmen. Denk aan aardgas of een warmtepomp.
Wanneer u overstapt naar een andere energiebron dan stookolie, zal de mazouttank niet meer worden gebruikt. U kan deze laten leegpompen en de mazout nog naar een andere plek laten brengen zodat de stookolie zelf niet verloren gaat. De stookolietank zal gesaneerd moeten worden en in bepaalde gevallen ook verwijderd.
Lekkages vermijden
Niet-gebruikte stookolietanks moeten bij wet gesaneerd worden en meestal ook verwijderd omdat er dan geen risico meer is op lekkages. Een oude tank kan gaan roesten waardoor er kleine scheurtjes of gaatjes ontstaan. Restjes olie kunnen dan in de grond gaan lekken. Hierdoor wordt de bodem verontreinigd. U draait dan op voor de kosten van de bodemsanering en deze kosten kunnen enorm hoog oplopen. De tank saneren en verwijderen of neutraliseren zal veel goedkoper zijn.
Saneren is verplicht bij verkoop woning
Wanneer u uw woning verkoopt, moet u een attest voorleggen van officiële buiten gebruikstelling van de oude stookolietank. Indien de tank ook verwijderd moet worden, bent u verplicht om ook dat te doen vooraleer u de woning verkoopt. Indien ze niet kan worden verwijderd, moet u ze laten neutraliseren. U moet aan de kopers een attest kunnen voorleggen van de verwijdering of neutralisatie.
Wat doen met een gesaneerde mazouttank?
Een niet-gebruikte mazouttank moet volgens de wet altijd worden gesaneerd. Dat betekent dat ze leeggepompt en gereinigd moet worden. De meeste tanks moeten nadien ook worden verwijderd. Daarvoor hebt u een attest nodig.
Behouden – bovengronds of ondergronds
Het is niet mogelijk om eender welke mazouttank te behouden als deze niet meer wordt gebruikt. Zelfs niet als ze officieel buiten gebruik werd gesteld door een erkend stookolietechnicus. In Vlaanderen mag u enkel bovengrondse tanks laten staan als ze een opslag hebben die kleiner is dan 6.000 liter oftewel 5.000 kilogram. Grotere bovengrondse mazouttanks en elke ondergrondse tank moet altijd worden verwijderd nadat ze buiten gebruik is gesteld. Hier zijn ook wettelijke termijnen voor vastgesteld. Opgelet: in Wallonië en Brussel gelden andere regels.
Gebruiken als hemelwatertank
Het is verboden om een niet-gebruikte stookolietank te gebruiken voor andere doeleinden. U mag er dus ook geen hemelwater mee opvangen. Een mazouttank mag enkel en alleen gebruikt worden voor de opslag van stookolie, ook mazout, gasolie, of huisbrandolie genoemd. De tank mag niet als regentank worden gebruikt.
Laten verwijderen door een specialist
Wanneer de tank verwijderd moet worden, schakelt u best een specialist in. Het bedrijf dat de tank officieel buiten gebruik heeft gesteld, zal dit meestal kunnen doen. De tank moet immers afgevoerd worden naar een speciale stortplaats. Ze mag in geen geval naar het gewone containerpark. In sommige gemeentes of op sommige afvalverwerkingsbedrijven nemen ze een oude mazouttank gratis aan. Dat is echter niet altijd het geval. Vaak gaan hier kosten mee gepaard.

Mazouttank inleveren als oud ijzer
Het is in sommige gevallen mogelijk om uw oude mazouttank te verkopen als oud ijzer. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Zo moet de tank zijn leeggepompt en gereinigd. Ook moet de tank nog in goede staat zijn. De prijs die u voor de tank krijgt, hangt af van de grootte van de tank en de dikte van het staal. Natuurlijk speelt de actuele marktprijs van oud ijzer ook een rol.
Weet dat de waarde doorgaans niet erg hoog is, al kan het voor een kleine extra inkomst zorgen. Weeg echter de opties goed af. Is de moeite om de tank naar het oud ijzer te brengen de opbrengst waard?
Wat zijn de voorwaarden om een mazouttank in te leveren als oud ijzer?
Om een niet-gebruikte stookolietank als oud ijzer te verkopen, zijn er een aantal voorwaarden waaraan de tank moet voldoen. U kan dus niet zomaar eender welke lege tank naar het oud ijzer brengen. Hierover is strikte regelgeving. Zo moet de tank in eerste instantie officieel buiten gebruik worden gesteld. Lees er hier meer over.
Mazouttank moet volledig leeg zijn
Een mazouttank die niet meer wordt gebruikt en die u naar het oud ijzer wil brengen, moet volledig worden leeggepompt. Alle stookolie moet uit de tank zijn verwijderd. Dit kan eruit worden gepompt en indien gewenst naar een andere tank worden gebracht zodat de resterende mazout niet verloren gaat. U kan dit zelf doen, maar het is aan te raden om een vakman in te schakelen zodat u niet het risico loopt dat er olie in de bodem lekt bij het leegpompen.
Mazouttank moet gereinigd zijn
Nadat de niet-gebruikte tank is leeggepompt, moet deze worden gereinigd. De restanten van de olie en ander vuil moet eruit worden gehaald. Dit zogenaamde residu moet worden afgevoerd en mag niet zomaar bij het huisvuil terecht komen. Dat is altijd verplicht als u een mazouttank niet meer gebruikt. Net als het leegpompen, mag u dit zelf doen. Het is echter aan te raden om een specialist met kennis en ervaring in te schakelen.
Attest van sanering of reiniging moet beschikbaar zijn
Een tank die volgens de wettelijke regels werd leeggepompt en gereinigd, kan officieel buiten gebruik worden gesteld. Hiervoor moet een certificaat, oftewel een attest, worden opgesteld door een erkend stookolietechnicus. Het bedrijf dat de tank heeft leeggepompt en gereinigd kan voor dit attest zorgen. Dit attest is noodzakelijk om de tank af te voeren, of dat nu naar een gespecialiseerde afvalverwerker of het oud ijzer is.
De mazouttank moet in goede staat zijn
Om de officieel buiten gebruik gestelde mazouttank nog als oud ijzer te kunnen verkopen, moet deze nog in goede staat zijn. Er mogen geen scheuren of gaten in de tank zitten. De tank mag ook geen andere defecten hebben.
Wat bepaalt de waarde van uw mazouttank als oud ijzer?
Hoeveel u precies krijgt voor uw lege mazouttank, is moeilijk te zeggen. Er zijn immers meerdere factoren die een rol spelen om de waarde van het oud ijzer te bepalen.
Zo zullen de grootte van de tank en de dikte van het staal erg bepalend zijn.
Uiteraard speelt ook de marktprijs mee die op dat moment geldt. Soms kan het gaan om enkele tientallen euro’s, maar evengoed kan het minder zijn.

De grootte van de mazouttank
Een belangrijk factor om de prijs te bepalen, is de grootte van de mazouttank. Hoe groter de tank, hoe meer metaal er is. De waarde zal dus stijgen. Kleine tanks leveren doorgaans weinig op.
De dikte van het materiaal
De dikte van de wanden van de tank hebben een invloed op de prijs als oud ijzer. Hoe dikker de staal- of ijzerplaten zijn, hoe meer waarde de lege tank heeft. Dunnere platen zijn heel wat minder waard.
De marktprijs van oud ijzer
De marktprijs van oud ijzer kan schommelen. Dat heeft te maken met vraag en aanbod. Als de vraag naar oud ijzer laag is, zal de waarde niet hoog zijn. Is er echter veel vraag naar oud ijzer, kan het zijn dat u er meer voor krijgt.
Dekt het inleveren van uw mazouttank de prijs van het saneren en verwijderen?
Uw tank verkopen als oud ijzer kan enkele tientallen euro’s opleveren. De grote winst zit hier dus niet in. U hebt immers heel wat kosten om ze te laten leegpompen en te reinigen. Deze saneringskosten hebt u echter sowieso. Het is verplicht om een niet-gebruikte tank te (laten) saneren. Niet elke tank moet verwijderd worden. Als dat niet verplicht is, zal u wel extra kosten hebben om de tank naar het oud ijzer te laten afvoeren.
Afhankelijk van wat u nog voor de tank krijgt, zal u deze kost dus al dan niet terug winnen. Best informeert u wat de actuele prijs is van oud ijzer en wat u dan kan krijgen voor uw tank met dat bepaalde formaat.

Vraag vrijblijvend een offerte aan
Hebt u een tank die u niet meer gebruikt en die u dus wil laten saneren? Heel wat erkende firma’s staan voor u ter beschikking. Welke firma u het best kiest, hangt onder meer af van de kostprijs. Hier kan u alvast geheel vrijblijvend contact opnemen met een firma werkzaam in uw regio. Vraag vandaag een offerte zonder dat u aan iets vast zit.